Salaattiannos

Ruokaisa salaatti x 9

Kesän korvalla tekee mieli täyttää lautaset raikkailla mauilla ja kokata kevyttä syötävää. Ruokaisat salaatit vievät nälän mennessään, mutta eivät tee olosta tukalaa.

salaatti

Ravitseva voimasalaatti rikastetaan superfoodeilla, kuten hampunsiemenillä, goji-marjoilla ja merilevällä. Vuohenjuusto tekee salaatista ruokaisan, mutta tarvittaessa salaattia voi täydentää paistamalla mukaan villikalaa, riistaa tai lammasta.

Lämmin juuressalaatti sekoitetaan keitetyistä porkkanoista, palsternakoista ja lehtikaalista. Kasvisten seuraksi lautaselle murustellaan kotijuustoa ja ripotellaan paahdettuja kurpitsansiemeniä.

Jyväisä salaattiateria saa ruokaisuutta ja ravintoarvoa täysjyväspeltistä, jonka lisäksi salaattiin keitetään vihreitä papuja ja parsaa.

Itämaiseen salaattiin ruokaisuutta tuovat nuudelit, jotka kannattaa valita täysjyväisinä. Cashewpähkinät, seesaminsiemenet ja maukas thaikastike antavat salaatille aasialaista makua.

Kreikkalainen pastasalaatti on ruokaisampi, pastalla täydennetty versio monen suosikkisalaatista. Monikäyttöinen salaatti sopii lounaaksi, lisukkeeksi, evääksi ja isompana annoksena myös noutopöydän ruoaksi.

Kirpakan mausteinen kastike on myös aasialaisen kanasalaatin juju. Ruokaisan salaatin muita aineksia ovat puna- ja keräkaali, retikka, porkkana, omena, pähkinät ja paistettu broileri.

Klassikkosalaatteihin lukeutuu myös kastikkeestaan kuuluisa caesar-salaatti, jonka ruokaisampia versioita ovat papu-caesarsalaatti sekä caesar-perunasalaatti. Vielä lisää ruokaisuutta salaatteihin saa, kun mukaan lisää kanaa, kalaa tai katkarapuja.

Broilerisalaatin voi tehdä myös keitetystä broilerista, jonka voi keittää valmiiksi edellisiltana ja käyttää osittain vaikka keittoon tai kastikkeeseen.

Lisää ideoita salaatteihin:

Salaatti x 7
Keveät kesäsalaatit
Salaatti on loistava lounaseväs
Salaatinkastike kruunaa salaatin
Ruoka.fi: Salaatti x 7

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ruokaisa salaatti x 9

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X